Ofte stilte spørsmål
Her har vi samlet de spørsmålene vi ofte får fra kunder. Her finner du kanskje svar på det du lurer på.
Ofte stilte spørsmål privat
Har jeg rett på leiebil ved bilskade?
- Har du Superkasko får du leiebil i inntil 31 dager
- Har du ordinær kasko og leiebildekning får du leiebil i inntil 10 dager
En kan ikke tegne leiebildekning når en kun har del-kasko.
Trenger jeg flytteforsikring når jeg flytter til ny bolig?
Har du Super innboforsikring er flytteforsikring inkludert. Har du lavere dekning bør du ha egen flytteforsikring i tillegg.
Er garasjen en del av husforsikringen?
Hvis du har en frittliggende garasje må det kjøpes egen forsikring for garasjen.
Tilleggsbygninger er spesifisert under forsikringen i forsikringsavtalen din.Henger garasjen sammen med hovedbygningen skal bruksarealet være medtatt i husforsikringen din.
Hvor mye bonus taper en på bilforsikringen ved skade?
Det kommer an på hvor mye bonus du har.
Har du 70% bonus eller mindre mister du 10% ved første skade.
Ved 75% bonus vil du gå ned 5% ved første skade.
Har du hatt 75% i 3 år vil du ikke få bonus tap men du starter på 75% 1. år.
Hvem gjelder innboforsikringen for?
Innboforsikringen gjelder for forsikringstaker og ektefelle/samboer med felles adresse i Folkeregisteret. Forsikringen gjelder også for barn som bor hjemme.
Barn som på grunn av utdanning eller førstegangstjeneste bor utenfor hjemmet er dekket av forsikringsavtalen, så lenge de ikke har meldt adresseendring i Folkeregisteret.
Forsikringen gjelder ikke for leietakere hvis du leier ut deler av boligen, eller medboere hvis du bor i et bokollektiv.
Hva skjer hvis en vil bruke bilen til øvelseskjøring?
Du trenger ikke å gjøre endringer i bilforsikringen selv om bilen skal brukes til øvelseskjøring. En må bare følge vegtrafikkloven, der den som er følge er over 25 år og har hatt førarkortet i mer enn 5 år. Bilen skal også være merket med L.
Må jeg ha egen sykkelforsikring?
Sykkelforsikring er en del av innboforsikringen. Sykkel som blir stjålet når den står låst utenfor hjemmet, på jobb, skole, utenfor butikk eller annet sted, erstattes med inntil 30 000 kroner.
Elsykkel er forsikret på samme måte som vanlig sykkel, og forsikringen gjelder i hele Norden.
Hvis du har en meget verdifull sykkel, kan du kjøpe egen sykkelforsikring
Hva skjer med opparbeidet bonus dersom en er uten bil i en periode?
Du beholder bonusen i inntil tre år.
Ofte stilte spørsmål bedrift
Hvor finner jeg oversikt over forsikringene mine?
Dette finner du på Min side her.
Kan jeg betale med EHF?
Ja, vi anbefaler EHF til alle våre bedriftskunder. Ta kontakt med oss for å opprette dette. Husk at alle som skal betale via EHF må være registrert i Elma.
Kan jeg dele opp betalingen?
Vi tilbyr 1, 4 eller 12 terminer. ta kontakt med oss for å endre dette.
Jeg har fått en skade, hva gjør jeg?
Ring oss på tlf. 70 10 12 50. Er det utenfor åpningstid og du ikke trenger øyeblikkelig hjelp så kan du sende oss en epost på skade@granne.no.
Selger dere tabbeforsikring?
Tabbeforsikring er ikke et begrep som brukes i forsikringsbransjen, men brukes noen ganger av forbrukere. Vi tilbyr ansvarsforsikring, som dekker ditt rettslige erstatningsansvar du kan pådra deg som følge av den virksomheten du driver.
Hvem kan jeg kontakte dersom jeg trenger veihjelp?
Husk at du kan ha rett til veihjelp gjennom bilforhandler/bilprodusent. Ved behov for veihjelp gjennom forsikringen kan du ringe RedGo på tlf. 02222 eller Viking på tlf. 22 08 60 00, dersom du har delkasko- eller kaskoforsikring. Les mer her.
Hva er grønt kort? Trenger jeg dette?
Grønt kort er et internasjonalt forsikringskort som bekrefter at du har gyldig ansvarsforsikring. Dersom du skal kjøre bil i land utenfor Norden, anbefaler vi at du alltid har med grønt kort. Trafikksituasjoner i utlandet vil ofte løse seg lettere ved bruk av dette kortet.
Ta kontakt med oss for å bestille grønt kort i god tid før avreise.
Trenger jeg egen forsikring på tilhenger?
Du kan koble på tilhengeren på bilen, og da vil ansvarsforsikringen fra bilen også dekke hengeren. Eventuell ansvarsskade som forvoldes av bil/tilhenger vil da være dekket av bilens ansvarsforsikring.
Ønsker du kaskoforsikring på hengeren, så må du tegne en egen forsikring på dette.
Ofte stilte spørsmål marin
Hvor finner jeg forsikringsdokumentene?
Forsikringsdokumentene finner du på Min Side.
Kan jeg som båteier arrangere slep og dykk selv ?
Båteier må gi beskjed til marinavdelingen om behov for slep og fylle ut skademelding.
Oppgjøret: Kunden kan ringe redningsselskapet selv og evt. dykker, som må være godkjent av arbeidstilsynet.
Kunden betaler faktura direkte til oppdragsgiver, og Granne refunderer utlegget netto til kunden.Hvor finner jeg skadeskjema?
Last ned skadeskjema via linken under.