Fra 1. januar 2025 satser Granne fullt på maritim forsikring. Den landbaserte forsikringsvirksomheten er solgt til Frende Forsikring. Er du privat- eller bedriftskunde i Granne, les mer om overgangen her.
Skal tråle nye farvann ved hjelp av grønn teknologi
Den nye tråleren «Olympic Prawn» er fullspekket med det siste innen teknologi, har Rolls Royce/Kongsberg design og er bygget for å operere i arktiske farvann.
Søndag 10. januar ble Olympic Subsea ASA sin nye reke- og fabrikktråler for hvitfisk døpt i Fosnavågen. Den ca. 70 meter lange tråleren har fått navnet «Olympic Prawn». Reder Stig Remøys datter, Sofie Remøy, fikk æren av å være gudmor.
– Vi er stolte av å ha utviklet en tråler som muliggjør like effektiv fangst av både hvitfisk og reker. To typer fiske i en og samme tråler gir oss muligheten til å utnytte kapasiteten til tråleren på best mulig måte, samt at kunnskap og kompetanse fra samme besetning vil komme til stor nytte, forteller Stig.
Smartere, grønnere, sikrere
– Det grønne skiftet er noe som har pågått i flere tiår. Vi kan kun tjene på fokusere på miljøet og det innebærer grønnere løsninger. Derfor har lavt energibruk, redusert utslipp og høy effektivitet vært i hovedfokus for denne båten, fortsetter han.
«Olympic Prawn» er full-elektrifisert, med nyeste teknologi i alle ledd og med katalysator som begrenser utslipp av miljøgasser. En rekke andre miljøsmarte løsninger finnes om bord, som blant annet:
– Hybrid fremdriftsanlegg-HSG
– PM energieffektive trålvinsjer
– Promas styresystem
Med på å definere bruken av fiskefartøy
Teknologi og løsninger som er tatt i bruk på «Olympic Prawn» er helt i førersetet blant fiskefartøy som lages i dag.
– De elektriske vinsjene reduserer alene energibruken med hele 85%. Det er en enorm reduksjon for noe som er i konstant drift, forteller Stig og deler et eksempel fra tørr grunn: – Prinsippet er det samme som hos el- eller hybridbiler, som lader strøm i nedoverbakke. På samme måte regenereres energi fra vinsjene, som igjen utnyttes i fabrikken og andre steder på båten det er behov for strøm.
Støyreduksjon
En annen stor fordel, som spesielt kommer mannskapet til gode, er den enorme støyreduksjonen de elektriske vinsjene bidrar til.
– Du hører nesten ikke støy på dekk i forhold til det som var vanlig tidligere, forteller Stig. Det betyr mye for hver enkelt om bord, men også for operasjonssikkerheten, for å kunne observere og sørge for sikkerheten på en endra bedre måte.
Covid-19
Covid-19 forsinket, som så mye annet, også denne byggeprosessen.
– Det har åpenbart vært utfordrende med et prosjekt av denne typen kompleksitet. Nå er båten endelig ferdig og selv om det har krevd mye oppfølging, så har vi fulgt planen og har fra starten av juli kunnet ha våre egne folk i Tyrkia, hvor båten er bygd, for ferdigstilling og for å se til at alt er utført til fingerspissene. Det vil folk se når de er om bord i båten. Innvendig har vi utstyr til en verdi av 150 millioner kroner, hovedsakelig fra norske, lokale leverandører.
– Det som gjenstår nå er å bevise at tråleren er like effektiv og så bra som vi tror, sier Stig og legger til at fartøyet etter en kort prøvetur til Lofoten vil seile til sitt første ordentlige oppdrag i Barentshavet.
Langt og godt kundeforhold til Møretrygd
Olympic Prawn er forsikret hos Møretrygd. – Jeg har vært kunde hos Møretrygd i en årrekke. Det er svært viktig å ha en pålitelig partner når det gjelder forsikring. Selv om det ikke er så ofte jeg har hatt bruk for bistand, så har vi alltid vært enige i de tilfellene behovet har oppstått.
Vi takker for tilliten og gratulerer med Olympic Subsea ASA sin hittil største tråler, «Olympic Prawn». Lykke til på seilasen, spennende oppdrag og – skitt fiske!